Pro červenec a srpen vychází Čtenář, měsíčník určený knihovníkům, jako dvojčíslo. Opět v něm najdete další díl rubriky o literárních workshopech, který píšu s Jiřím W. Procházkou. Nazvali jsme ho "Kostky s literárními žánry".
Zatímco čtenář často volí knihu podle svého oblíbeného žánru, autor mnohdy váhá, lavíruje a přeskakuje z žánru do žánru a zase zpět. Zvláště adepti tvůrčího psaní by si však takovou žánrovou turistiku měli odepřít. Čtenář chce mít jasno, zda do ruky bere upírskou romanci, cestopis nebo thriller, a rozhodně netouží po žánrových zvratech, které dětskou pohádku přetaví v postapokalyptickou sci-fi a tu zakončí kuchařským receptem.
Koneckonců právě v knihovně se setkáváme s tím, že by čtenáři upřednostnili rozčlenění knih podle žánrů (jak to znají z knihkupectví) před abecedním řazením beletrie podle autorů. Žánry sice přicházejí do kurzu a zase mizí v propadlišti nepřečtených knih, pro leckoho jsou však důležitějším vodítkem než jméno autora.
Když si autor zvolí žánr, měl by se ho držet jako klíště.
Nemíchat v novinách ani ve vědeckých pracích
Student vysoké školy je na počátku studia varován, že zápočet mu může snadno zhatit nerespektování žánrů odborné literatury. Když se od něj žádá kompilace, nemusí vypracovat odborný článek. Má-li odevzdat recenzní stať, není třeba se pouštět do odborné eseje. U publicistiky nám často napoví také grafické řešení, abychom na první pohled poznali, že na této stránce nás čeká rozhovor, tahle dvoustrana je vyhrazená reportáži a na zadní straně je kurzívou vysazen fejeton.
Žánry ze školy
Žánry v nás občas vyvolávají nepříjemné vzpomínky z hodin literatury, při kterých bylo nutné vysypat z rukávu několik žánrů lyrických, několik dramatických, nepočítaně epických a navrch několik lyricko-epických. A zatímco při cestě do divadla stále požadujeme klíčovou informaci, zda jdeme na komedii, tragédii či absurdní drama, po romanetu, baladě či žalmu taková poptávka není.
Od povídky k románu
Jedním z prvních rozhodnutí autora je délka zamýšleného textu. Kratší útvar, jakým je povídka, dokáže nováček při psaní lépe zkrotit. Rozvržení novely je už náročnější a nikdo z adeptů psaní by neměl začínat románem.
Rozvržení textu do mikropovídky, povídky, novely, románu či románové série se budeme věnovat v některém z následujících pokračování. Nyní se budeme držet dvou základních věcí – žánru a příběhu. Pokud se tuto dvojici adepti psaní naučí respektovat, po zvládnutí předchozích lekcí se mohou pustit do tvorby prvních literárních děl.
Příběh je nejdůležitější! Příběh je řeka, ale na nás záleží, do jakého světa – žánru ho usadíme, jakou krajinou poteče.
Škatulkujeme
Literární žánr je tady od toho, aby nám pomohl roztřídit literární díla, rozškatulkovat je podle společných žánrových znaků. Zvolíme si klíčové slovo pro daný literární žánr a zjistíme, že se v knihách různých literárních žánrů a subžánrů pohybujeme úplně běžně, a mnohdy třeba netušíme, jak široký je náš žánrový rozsah.
— Zkusme si stručný test k určení jednotlivých žánrů.
Nejdříve si můžeme několik v současnosti populárních a vyhledávaných literárních žánrů stručně charakterizovat s účastníky workshopu. Například tak, že sami k vybraným žánrům vymýšlejí, přiřazují a dopisují typické znaky:
• Sci-fi (science-fiction) – příběhy s vynálezy, roboty, příběhy odehrávající se ve vesmíru, v blízké či daleké budoucnosti.
• Fantasy – svět, v němž vládne magie, kde se vyskytují čarodějové, draci, udatní hrdinové a krásné hrdinky. Odehrává se buď v jakémsi pseudostředověkém prostředí, nebo naopak v současnosti (čarodějové ve městech…).
• Detektivka – pátrání po zločinu, popisuje práci policie, vyšetřovací postupy, policejní týmy, soukromé detektivy, obsahuje křížové výslechy a hrátky s logikou, opravdové i falešné stopy, závěrečné odhalení pachatele.
• Horor – příběhy plné hrůzy, kde se vyskytují patologičtí jedinci, masoví či sérioví vrazi, nadpřirozeno, upíři, vlkodlaci, hrůzostrašné domy, skoro vždy mají špatný konec.
• Romance (paralelní romance) – vztahové příběhy, kde nesmí chybět láska, žárlivost, svatba. Paralelní romance – vztahové příběhy s upíry, s vlkodlaky, s dušemi zemřelých.
• Dystopie (starší název: antiutopie) – totalitní režim, mediální manipulace, ovládání společnosti, zakázaná láska, literatura atd. Objeví se jedinec bojující proti systému. Vzpoura proti totalitě.
• Válečné romány (military sci-fi) – příběhy odehrávající se na pozadí skutečných válečných událostí, lidé v konfliktech od starověku po současnost. V military sci-fi – bitvy ve vesmíru, galaktické flotily, obsazování planet, hypermoderní zbraně. Detailně popsané zbraně, bojové útvary, strategie, válečná mašinérie a úloha jedince.
— Pro větší skupinu či mladší účastníky můžeme vytvořit na stejné téma pracovního list, ve kterém mají propojit klíčová slova s literárními žánry. Můžete přidat další žánrové oblasti: historická fantasy – historické události okořeněné magií, historické postavy s nadpřirozenými schopnostmi atd.
VESMÍR | Romance, paralelní romance |
ZLOČIN | Western |
MAGIE | Válečné romány, military sci-fi |
LÁSKA | Historické romány |
DĚS | Sci-fi |
KOLTY | Fantasy |
MINULOST | Detektivka |
VÁLKA | Dystopie, antiutopie |
TOTALITA | Horor |
Tvorba ve zvoleném žánru
Všechny vyjmenované žánry můžeme použít podle vlastní volby, oblíbenosti či znalosti toho kterého žánru (z knih, z komiksů, z audioknih, z filmů). Pamatujeme si z předchozích dílů, že jsme stvořili literární prostředí, definovali hrdinu a vymysleli příběh. Nyní zbývá to (zdánlivě) nejjednodušší: zasadit náš příběh do konkrétního žánru.
Neustále – ve dne v noci, v poledne i o půlnoci, i když nás někdo vzbudí před svítáním – mějme na paměti základní literární axiom: hlavní, jediný a nosný v literární tvorbě je příběh!
Pouze příběh dělá vaši knihu zajímavou. Postavte solidní příběh a půl práce je hotovo.
Literární žánr jej „pouze“ ozvláštňuje, usazuje náš příběh do určitého světa, do námi zvolené doby nebo do zamýšlené vztahové romance.
Zvolme si a použijme náš oblíbený žánr na základě jakéhokoliv příběhu. Můžeme si zvolit láskyplnou romanci, příběh pomsty, žárlivosti, zrady, cestu za pokladem, pátrání po zločinci nebo cestu do vesmíru či do minulosti. Příběh může být opravdu jakýkoliv, pokud splní dvě podmínky: musí bavit autora a měl by zaujmout i čtenáře!
— Vymyslete na uvedený námět svou povídku v různých žánrech:
„Mladík nastoupil do autobusu. Ten se okamžitě rozjel. Na místě řidiče však nikdo neseděl…“
Stačí jedna prostá situace: autobus, mladík a zmizelý řidič – a zvolený žánr si sám vynutí, jak příběh postavit. Pro účastníky workshopu můžeme zvolit tři možné postupy ke zpracování tohoto úkolu.
1. Každý si vybere žánr a příběh zpracuje sám. Potom jej přednese ostatním. Ti dávají autorovi okamžitou zpětnou vazbu, doplňují příběh, připomínkují a případně dál rozvíjejí.
2. Všichni se dohodnou na jednom žánru a každý napíše svou variantu příběhu. Společná diskuse pak z mnoha příběhů stvoří jediný, obsahující v sobě například základní prvky nápadů každého účastníka.
3. Použijeme metodu společné (skupinové) tvorby příběhu, nazývanou také jako „storytelling“. První účastník vymyslí větu následující po větě z napsaného zadání. Další na něj naváže. Abychom skupinové „skládání“ příběhu ještě více oživili, může každý druhý účastník doplnit větu předřečníka svou vlastní, začínající však spojkou „ale“.
ŽÁNR | PŘÍKLAD ZPRACOVÁNÍ |
Sci-fi | Autobus je řízený mimozemskou umělou inteligencí a lidé v něm slouží k testům. Pasažéři v mnoha podobných autobusech jsou unášeni na domovskou planetu robotických vetřelců. Mladík vymýšlí, jak tomu zabránit. |
Fantasy | Autobus je řízený neviditelným čarodějem. Putuje světem a hledá jedince obdařené nadpřirozenými schopnostmi. Mladík je jeden z čarodějů. |
Horor | Na sedačce řidiče je krev. Pod volantem leží řidičova hlava. Tělo tam však není. V autobuse sedí bezhlaví lidé. Mladík se musí z autobusu dostat živý. |
Romance | Místo řidiče je prázdné zdánlivě. Řidička je dívka, které sehnutá něco kutí pod volantem. Mladík s ní naváže dialog. Dívce pomůže a ona se jej ptá, kam jede. Mladík řekne, že kamkoliv, kam jede Ona. |
Válečný román | Mladík je zdravotník a nastupuje do autobusu upraveného jako pojízdná nemocnice. Autobus se rozjel proto, že řidič leží těžce raněný pod volantem a snaží se dostat z místa. Mladík převezme řízení a ujíždí pryč. |
Detektivka | Řidič byl zavražděn, jeho tělo leží bezvládně na zemi. Tělem spočívá na plynovém pedálu. Vražda je provedena důmyslným způsobem, vrahem je jeden z cestujících. Mladík z policejní akademie vraha usvědčí, ještě než dorazí do cíle cesty. |
Dystopie | Autobus sváží lidi stejného věku do koncentračního tábora Lásky. Vpravo sedí dívky, vlevo chlapci. V táboře budou dle výběru tzv. Dozorců oddáni a stanou se z nich tzv. Přisluhovači. Autobus je řízený dálkovým ovládáním. Mladík s ostatními vymyslí, jak z Autobusu „lásky“ uprchnout. |
— Můžeme použít další variantu: zpracujte Shakespearovu hru „Romeo a Julie“ v uvedených literárních žánrech. Nezapomeňte účastníky workshopu upozornit, že volba žánrů zřejmě změní průběh vztahu Romea s Julií a odlišný bude i samotný konec.
Realita a možnosti žánru
Žánrovou čistotu neposuzujeme a žánr nehodnotíme srovnáním s realitou. Autor nerozvíjí příběh podle toho, co by se stát mohlo. Čtenáře totiž daleko více zajímá, zda je příběh pravděpodobný v rámci žánru.
- Ve sci-fi nerozporujeme cestování časem ani antigravitační pole.
- Ve fantasy chápeme obživnutí hrdiny za pomoci magie nebo jeho telepatické spojení s draky.
- V romanci se zase nedivíme vztahu milionáře s chudou služkou.
Sám literární žánr je fikčním světem, odchylkou od reality, kterou jako čtenáři tolerujeme. Žánroví autoři nás pro změnu vedou svým příběhem k dalším variantám daného žánru. Zkušení autoři například postaví příběh založený na popírání pravidel toho kterého žánru. A tím víc, paradoxně, v žánru zůstávají a „svůj“ žánr jako takový ctí.
Parodie světa, parodie žánru
Občas naopak přenášíme na reálné situace žánrovou šablonu.
- To, co se odehrávalo na letním táboře, byl čistý horor.
- Ti dva zažívají hotovou romanci.
- Na dovolené se měli mít jako v pohádce.
— Zkuste společně vymyslet, co se mohlo stát, aby byla žánrová pravidla dodržena. Vymýšlejte další příklady.
Možnosti žánru nejlépe vystihneme, pokud je parodujeme. V parodii totiž zachováváme prvky i strukturu žánru, ale v dávkování nešetříme, přeháníme, a žánr tak karikujeme.
— Napište několikavětou parodii s uvedenou žánrovou postavou:
- ostřílený pistolník z westernu,
- moudrá elfka z fantasy,
- cynický detektiv z detektivky,
- zlá čarodějnice z pohádky.