Programy pro 1. stupeň

Začarovaný Hvozd: Vytvoř si vlastní knížku Bolech a Luna, dvě děti z Končiny, se odváží vstoupit do tajemného lesa a zažijí zde velké dobrodružství plné kouzel a prapodivných bytostí. Podobná cesta, byť jen představovaná, čeká i účastníky besedy. Díky předpřipravené maketě doplní, dokreslí a dopíší vlastní příběh. Stvoří si vlastní hrdiny, navrhnou tajemné lesní duchy a na mapě pojmenují místa, kde se jejich knížka odehrává. (od 2. do 5. třídy ZŠ)    

Spolkla mě knihovna: Kde se vzaly knihovny a jak dříve vypadaly knihy?  Knížka Spolkla mě knihovna má podtitul Od hliněných destiček k tištěné knize a při workshopu čeká účastníky podobná cesta časem jako hrdiny knihy. Navštíví knihovnu ve starověké Alexandrii, v Ninive i v renesanční Florencii, propátrají, jak se dařilo písařům egyptským či středověkým, a potkají se se slavnými knihovníky. Potom se přesunou s knihou Pozor, v knihovně je kocour! do českých knihoven, aby zjistili, v čem jsou výjimečné. Do programu holky a kluky vtáhnou úkoly z pracovních listů. (od 4. třídy ZŠ) 

Knihožrouti: Zakousněte se do knihy Knížky Knihožrouti: Kam zmizela školní knihovna? a Knihožrouti: Tajný čtenářský spolek tematizují samo čtenářství. Jak vypadaly dětské knížky před sto lety, zda je čtení nebezpečné a proč se někdy nemůžeme od knihy odtrhnout? Dílna si všímá přirovnání, ustálených spojení a rčení, která se ke čtenářství váží. Za pomoci pracovních listů z publikace Zakousněte se do knihy děti vypátrají, jak se dá do knihy zakousnout, proč se někdo v knihách válí a kdo je to knihomol. (do 3. třídy ZŠ) 

Tajná dvojka A + B: Detektivní dílna Detektivní dvojice tvořená Arturem a Bárou a doprovázená neobyčejným psem Šerlokem řeší roztodivné případy. Kdo ukradl kosti na výstavě pravěkých ještěrů či kam zmizela paní učitelka během kouzelnického představení? Workshop prověří, zda žáci dokáží číst mezi řádky, dekódovat obrazová sdělení a přečtou stopy k odhalení zločinu. Hravou formou se dozvědí, že k vypátrání pachatelů jsou potřeba i jiné dovednosti než rychlé nohy či přesná muška. Na závěr si zkusí detektivní zápletku sami vymyslet. (od 3. třídy ZŠ)

Nechytej mě za slovo! Hrátky s čerticí Dorkou Děti se spolu s čerticí Dorkou ze stejnojmenné knížky pustí do chytání slov a výrazů, které používáme v přeneseném významu. Společně budou zkoušet chodit do houslí, nenechají si uletět včely, budou malovat čerta na zeď a ráno vyskočí z postele jako rybička. Jazykové hrátky zpestří hra s rekvizitami a vyplňování pracovních listů. (do 4. třídy ZŠ) 

Vynálezce Alva: Škola vynálezců V zábavném workshopu s vynálezcem Alvou si spolu s holčičkami a kluky vysvětlíme, kdo je vynálezce, a zjistíme, zda čte a chodí do knihovny. Budeme si povídat, jaký rozdíl je mezi komiksem, knížkou a animovaným večerníčkem. Představíme si některé Alvovy vynálezy, a pak se pustíme do vlastního vynalézání. (do 3. třídy ZŠ) 

Králík málem králem: Co musí umět král? Králík Karel vezme holčičky a kluky na návštěvu za svým jmenovcem králem Karlem IV. Společně se dozví ledacos o panování ve středověké Evropě, o slavném panovníkovi, který má letos sedmisté narozeniny, ale především si krok po kroku vyzkouší, že příprava na vládnutí je pěkná dřina. Účastníky čekají zapeklité úkoly ve veselých pracovních listech. (do 4. třídy ZŠ) 

Bublifuk: Jak se dělají komiksy?  Komiksová revue Bublifuk představuje deset původních komiksů. V hravém workshopu si holky a kluci vyzkouší, kdo je kdo v komiksové redakci, jakými způsoby komiks vzniká a co se může pokazit, když se jim do všeho plete zvědavý myšák Chlup. (od 1. do 5. třídy ZŠ) Komiksové programy Kláry Smolíkové

Husův dům: Od husy k Husovi, od Husa k husitům Účastníci se společně vydají po stopách Jana Husa. Kdo to byl a v jaké době žil? Jaká byl student a jaký učitel? Co znamenal pro své vrstevníky a proč ho lidé následovali? (od 3. třídy ZŠ)

Na hradě Bradě: Komiksem ke čtenářství Komiksové příběhy rodiny Bradových vytvoří kouzelné kulisy pro hry a živé obrazy. Společně s Bertíkem a Bibi navštívíme pohádkové bytosti z hradu i podhradí. Komiks připravuje nečtenáře a začínající čtenáře na čtení, vytváří důležité čtenářské návyky. V besedě se proto pracuje s komiksovou řečí a porozuměním výrazovým prostředkům komiksu, prvky dramatické výchovy a pracovními listy. (do 3. třídy ZŠ)

Dům ztracených příběhů: Co se stalo s cestovatelem Mrázem?  Osobní knihu si můžete objednat s vámi vybraným jménem a hrdinou příběhu se pak stává sám čtenář. Podobnou hru si s osobní knihou Dům ztracených příběhů užijí čtenáři během besedy, kdy se sami dokreslí do ilustrace a vydají se po stopách cestovatele Emanuela Mráze. Čeká je dobrodružství v džungli, na zasněžených pláních i ve vyprahlé australské souši. (od 2. do 5. třídy ZŠ) 

Řemesla: Na vandru s učedníkem Matějem a čertem Lukášem Vandrovníci Matěj a Lukáš putují od jednoho mistra k druhému, takže s nimi navštívíme dílnu provazníka, kovárnu i pekárnu. S bednářem postavíme bytelný sud a řezníkovi pomůžeme při zabijačce. Čas strávíme i ve mlýně s mlynářskou chasou. (do 3. třídy ZŠ)  

Ohlasy

My, třeťáci, jsme vášnivými čtenáři, máme rádi knihy a vše okolo nich. Proto jsme uvítali možnost setkat se s opravdovou spisovatelkou – Klárou Smolíkovou. S některými jejími knihami jsme se seznámili již na čtenářských klubech.

V úterý 8. září nastal ten den. Do školy jsme šli radostně s knihami Kláry Smolíkové nebo penězi na zakoupení knih a moc jsme se těšili. Paní spisovatelka nám nejdříve představila své knihy a nový časopis Tečka, do kterého také přispívá komiksem Morčata na útěku. Pak jsme si povídali o tom, co je to komiks, jak vypadá, jak se tvoří a jaké komiksy známe.

Dále nás čekala práce s knihou Na hradě Bradě. Seznámili jsme se s Bertíkem, Bibi, jejich rodiči a mnoha strašidly, která na hradě Bradě žijí. Zkusili jsme dokreslovat hradu hradby, hledali jsme rozdíly a doplňovali slova a věty do komiksových bublin.

V závěru jsme si také zahráli malé divadlo. Rázem byla ve třídě Bílá paní na hradbách a skřítek Zášupšák, který schovává věci. S Bertíkem, Bibi a jejich rodiči se objevila i teta Čárová, strašák a zajíčci. To se nám moc líbilo, skoro každý si mohl zahrát a za to dostal odměnu v podobě záložky do knihy. Nakonec jsme zkoušeli napsat si svůj minikomiks, ale to musíme ještě potrénovat. Na závěr setkání jsme si mohli knihy Kláry Smolíkové koupit a svoje si nechat podepsat. Máme to i s věnováním.

Děkujeme MAP II Mnichovohradišťsko za to, že nám zajistil tuto akci. Setkání s Klárou Smolíkovou bylo velmi zajímavé a moc jsme si to užili. Už se těšíme na čtení knih a společné vyprávění o přečteném.

Sepsala: jménem žáků 3. ročníků ZŠ Bakov nad Jizerou Mgr. Helena Kaluhová

V pondělí 15.6. navštívila naši obecní knihovnu spisovatelka Klára Smolíková, která si pro děti z místní základní školy připravila dva čtenářské workshopy. Součástí akce bylo i pasování prvňáčků na čtenáře a vyřazení žáků 5. ročníku. Více v článku Marie Vorlíčkové.

Obecní knihovna Šardice zprostředkovala velmi milé setkání se spisovatelkou, scénáristkou a lektorkou Klárou Smolíkovou pro děti z I.stupně ZŠ a MŠ. První beseda byla připravena pro děti 2. a 3 třídy na téma:Vynálezce Alva: Škola vynálezců - v zábavném workshopu s vynálezcem Alvou si děti spolu se spisovatelkou vysvětlily, kdo je vynálezce, popovídaly si o tom co čtou a zda chodí do knihovny. Představily si některé Alvovy vynálezy, a pak se pustily do vlastního vynalézání. Druhá beseda určena pro děti MŠ a 1. třídy byla na téma: Nechytej mě za slovo! Hrátky s čerticí Dorkou - děti se spolu s čerticí Dorkou ze stejnojmenné knížky se pustily do chytání slov a výrazů, které používáme v přeneseném významu. Jazykové hrátky byly zpestřeny hrou s rekvizitami a vyplňování pracovních listů. Poslední setkání na závěr bylo připraveno pro 4. a 5. třídu na téma: Bublifuk: Jak se dělají komiksy? Komiksová revue Bublifuk představuje deset původních komiksů. V hravém workshopu si holky a kluci vyzkoušeli, kdo je kdo v komiksové redakci, jakými způsoby komiks vzniká a co se může pokazit, když se jim do všeho plete zvědavý myšák Chlup. V průběhu akcí mohly děti shlédnout malou výstavku knih od spisovatelky Smolíkové, známé autorky, jejichž knížky jsou převážně určeny pro děti. 

V posledním lednovém týdnu jsme pozvali do naší školy spisovatelku Kláru Smolíkovou, autorku knih pro děti a mládež, komiksových příběhů, a také autorku vzdělávacích materiálů, učebnic, a lektorku tvůrčích dílen na podporu čtenářství. Pro děti z 1. stupně si připravila workshop s názvem Knihožrouti: Zakousněte se do knihy. V průběhu dílny tak měly děti možnost např. zjistit, jak vzniká kniha, jak spolupracují spisovatel a ilustrátor, nebo jak vzniká komiks. Postupně odhalovaly pravý význam přirovnání, ustálených spojení a rčení, která se váží ke čtenářství. Pomocí pracovních listů pátraly, jak je možné se do knihy „zakousnout“, nebo jaké je se v knihách „válet“. Za splněné úkoly si odnesly, kromě příjemných zážitků a nových vědomostí, také dárečky v podobě dětských časopisů s komiksovými příběhy. Na závěr besedy si někteří žáci zakoupili knížky s osobním věnováním, jiní si nechali podepsat knihy, které si sami přinesli.

Základní a mateřská škola Křenov

Beseda s paní Klárou Smolíkovou -  spisovatelka knih pro děti a komiksů. Paní spisovatelku měli možnost poznat žáci 4. tříd. Tato beseda – workshop proběhla 29. 1. 2020. Paní Smolíková představila některé komiksy, které děti znají, ale i novinky. Hravou formou si žáci mohli vyzkoušet, jak komiks vzniká. Ve workshopu, si děti prošli různá úskalí při tvorbě, mohli si vyzkoušet práci v komiksové redakci a tvořit na pracovních listech. Velice přínosné bylo seznámení, jak vlastně komiksy číst a kolik věcí si v příběhu můžeme sami domyslet.

Tvorba paní Smolíkové: Knihožrouti, Začarovaný hvozd, Pozor, v knihovně je kocour, Tajná dvojka – Příběh ztraceného koně. Pokud se zeptáte paní knihovnice, určitě najdete některé knihy i v obecní knihovně.  Poslední zajímavé dílo paní Smolíkové je výstava v Praze na téma Jan Amos Komenský a jeho život, která je zpracovaná pomocí komiksů.

Za 4. třídy Alena Stejskalová, ZŠ Lysice

Dnešní dopoledne strávili předškoláci z MŠ Jaselská a MŠ Mírová s Čerticí Dorkou a spisovatelkou Klárou Smolíkovou - dalo by se napsat, že se do knihy "zakously". Děti skvěle spolupracovaly, jejich odpovědi byly mnohdy originální a vtipné - zkoušely vzít nohy na ramena, malovaly, jak chytají autobus, letadlo či rýmu, sehrály jednoduché scénky, v nichž česaly hrušky, honily mléko, které jim uteklo, všechny si pak vyzkoušely, jaké je to být jako na trní. Protože jim "uletěly včely", pomocí grafomotorického cvičení je vracely zpět do úlu, malovaly čerta na zeď (doslovně), takže v závěru se dalo říct, že se se všemi úkoly zdárně "popraly". Věříme, že se děti obohatily o nová slovní spojení, která si snad již budou pamatovat.

Markéta Tomášová, MAP II Mnichovohradišťsko

Kalendář