Programy pro 1. stupeň

Dům ztracených příběhů: Co se stalo s cestovatelem Mrázem?  Osobní knihu si můžete objednat s vámi vybraným jménem a hrdinou příběhu se pak stává sám čtenář. Podobnou hru si s osobní knihou Dům ztracených příběhů užijí čtenáři během besedy, kdy se sami dokreslí do ilustrace a vydají se po stopách cestovatele Emanuela Mráze. Čeká je dobrodružství v džungli, na zasněžených pláních i ve vyprahlé australské souši. (od 2. do 5. třídy ZŠ) 

Spolkla mě knihovna: Kde se vzaly knihovny a jak dříve vypadaly knihy?  Knížka Spolkla mě knihovna má podtitul Od hliněných destiček k tištěné knize a při workshopu čeká účastníky podobná cesta časem jako hrdiny knihy. Navštíví knihovnu ve starověké Alexandrii, v Ninive i v renesanční Florencii, propátrají, jak se dařilo písařům egyptským či středověkým, a potkají se se slavnými knihovníky. Do programu holky a kluky vtáhnou úkoly z pracovních listů i hravé doprovodné aktivity. (od 3. třídy ZŠ) 

Knihožrouti: Zakousněte se do knihy – knížka Knihožrouti: Kam zmizela školní knihovna? tematizuje samo čtenářství. Jak vypadaly dětské knížky před sto lety, zda je čtení nebezpečné a proč se někdy nemůžeme od knihy odtrhnout? Dílna si všímá přirovnání, ustálených spojení a rčení, která se ke čtenářství váží. Za pomoci pracovních listů děti vypátrají, jak se dá do knihy zakousnout, proč se někdo v knihách válí a kdo je to knihomol. (do 3. třídy ZŠ) 

Vynálezce Alva: Škola vynálezců - v zábavném workshopu s vynálezcem Alvou si spolu s holčičkami a kluky vysvětlíme, kdo je vynálezce, a zjistíme, zda čte a chodí do knihovny. Budeme si povídat, jaký rozdíl je mezi komiksem, knížkou a animovaným večerníčkem. Představíme si některé Alvovy vynálezy, a pak se pustíme do vlastního vynalézání. (do 3. třídy ZŠ) 

Tajná dvojka A + B: Detektivní dílna - v první knize pátrají Artur a Bára spolu s neobyčejným psem po zlodějích na výstavě pravěkých ještěrů, ve druhé knize po učitelce, která zmizela během kouzelnického představení. Detektivní workshop prověří, zda žáci dokáží číst mezi řádky, dekódovat obrazová sdělení a přečtou stopy k odhalení zločinu. Hravou formou se dozvědí, že k vypátrání pachatelů jsou potřeba i jiné dovednosti než rychlé nohy či přesná muška. A na závěr si zkusí detektivní zápletku sami vymyslet. (od 4. třídy ZŠ) 

Králík málem králem: Co musí umět král? – králík Karel vezme holčičky a kluky na návštěvu za svým jmenovcem králem Karlem IV. Společně se dozví ledacos o panování ve středověké Evropě, o slavném panovníkovi, který má letos sedmisté narozeniny, ale především si krok po kroku vyzkouší, že příprava na vládnutí je pěkná dřina. Účastníky čekají zapeklité úkoly ve veselých pracovních listech i vyrábění královské koruny. (do 4. třídy ZŠ) 

Nechytej mě za slovo! Hrátky s čerticí Dorkou - děti se spolu s čerticí Dorkou ze stejnojmenné knížky pustí do chytání slov a výrazů, které používáme v přeneseném významu. Společně budou zkoušet chodit do houslí, nenechají si uletět včely, budou malovat čerta na zeď a ráno vyskočí z postele jako rybička. Jazykové hrátky zpestří hra s rekvizitami a vyplňování pracovních listů. (do 4. třídy ZŠ) 

Bublifuk: Jak se dělají komiksy?  – nová komiksová revue Bublifuk představuje deset původních komiksů. V hravém workshopu si holky a kluci vyzkouší, kdo je kdo v komiksové redakci, jakými způsoby komiks vzniká a co se může pokazit, když se jim do všeho plete zvědavý myšák Chlup. (od 1. do 5. třídy ZŠ) Komiksové programy Kláry Smolíkové

Husův dům: Od husy k Husovi, od Husa k husitům - účastníci se společně vydají po stopách Jana Husa. Kdo to byl a v jaké době žil? Jaká byl student a jaký učitel? Co znamenal pro své vrstevníky a proč ho lidé následovali? (od 3. třídy ZŠ)

Na hradě Bradě: Komiksem ke čtenářství - komiksové příběhy rodiny Bradových vytvoří kouzelné kulisy pro hry a živé obrazy. Společně s Bertíkem a Bibi navštívíme pohádkové bytosti z hradu i podhradí. Komiks připravuje nečtenáře a začínající čtenáře na čtení, vytváří důležité čtenářské návyky. V besedě se proto pracuje s komiksovou řečí a porozuměním výrazovým prostředkům komiksu, prvky dramatické výchovy a pracovními listy. (do 3. třídy ZŠ)

Řemesla: Na vandru s učedníkem Matějem a čertem Lukášem - vandrovníci Matěj a Lukáš putují od jednoho mistra k druhému, takže s nimi navštívíme dílnu provazníka, kovárnu i pekárnu. S bednářem postavíme bytelný sud a řezníkovi pomůžeme při zabijačce. Čas strávíme i ve mlýně s mlynářskou chasou. (do 3. třídy ZŠ) 

Husité: Byl by ze mě husita - představení táborského muzea a expozice Husité, ze kterých vychází publikace Husité. Vysvětlíme si, k čemu jsou muzea a jak komiksy pomáhají jejich návštěvníkům. Komiks o založení města Tábora si dotvoří sami účastníci. Společně budeme odhalovat tajemství starých iluminací, které zachycují husitské bojovníky. (od 3. třídy ZŠ)  

Jak se staví město: Od lokátora po výstavnou radnici - vydáme se na cestu časem až do středověku, do doby zakládání měst. Společně si vysvětlíme, kdo a proč města zakládal, kdo města budoval a kdo v nich usiloval o vliv. Navštívíme dům řemeslníka i městskou radnici, zjistíme, k čemu sloužily řemeslnické cechy nebo proč býval vedle radničních vrat loket. (od 3. třídy ZŠ)

Viktorka a vesmírná dobrodružství: Co se schová do bubliny?  - žáci prozkoumají komiksový vesmír, natrénují základní pravidla o fungování komiksu, ale také si vyzkoušejí, jak vytvořit neobvyklé prostředí či navrhnout mimozemšťana. Za pomoci připravených podkladů budou vytvářet vlastní komiksy, naučí se abecedu komiksových citoslovcí, druhy komiksových bublin i užitečných piktogramů. A komiksy se nebudou jen psát a kreslit, ale i hrát. (od 1. do 5. třídy ZŠ) 

Ohlasy

V úterý 18. 12. uspořádala městská knihovna pro děti z třetího a osmého ročníku Základní školy Otokara Březiny literární workshopy se spisovatelkou Klárou Smolíkovou a spisovatelem Jiřím Walkerem Procházkou. Klára Smolíková zavedla třeťáky ve workshopu nazvaném Nechytej mě za slovo do světa čertice Dorky. Děti spolu s čerticí ze stejnojmenné knížky se pustily do chytání slov a výrazů, které se používají v přeneseném významu. Společně zkoušely chodit do houslí, nenechaly si uletět včely, malovaly čerta na zeď a ráno vyskočily z postele jako rybička. Jazykové hrátky zpestřila hra s rekvizitami a vyplňování pracovních listů. Naproti tomu Jiří Walker Procházka vzal osmáky na výlet do fantastického světa. Ve workshopu nazvaném Průlet fantastickými světy si společně s dětmi kladl otázky: Jaký je rozdíl mezi sci-fi a fantasy? Jaké jsou fantastické literární žánry? Jiří Walker Procházka představil dětem svou tvorbu a také díla světové historické a současné fantasy. Oba dva spisovatele měli své workshopy doplněné poutavými vizuálními projekcemi a pro děti z třetího a osmého ročníku připravili poučné a zábavné předvánoční dopoledne.

Za Městskou knihovnu Jaroměřice nad Rokytnou Jitka Kriegsmannová

Ve středu dne 12. prosince 2018 jsme přivítali v našem teplickém klubu paní spisovatelku Kláru Smolíkovou. Ta nás seznámila se svými knížkami určenými dětem, časopisem Bublifuk a knihami pro dospěláky. Tématem workshopu byly komiksy: jak vznikají, jaké profese se podílí na vzniku komiksů. Na vlastní kůži jsme si vyzkoušeli, jak jednoduché nebo naopak těžké je napsat komiks, aby byl srozumitelný pro čtenáře. Na návštěvu paní Smolíkové jsme se předcházející týden na klubovém setkání řádně připravili: vyrobili jsme společný megaplakát, který jsme vyfotili, rozkopírovali a distribuovali po celé škole. Chtěli jsme přilákat ostatní do klubu.

A jste zvědaví, jestli se nám povedlo někoho ze školy na besedu přilákat? Tak tedy vezte, že částečně povedlo: pozvání využily dvě paní učitelky z I. stupně.

Středeční besedu pojala paní spisovatelka jako komiksový workshop, ten se nesl v milé atmosféře komiksových obrázků a krátkých textů, které komiksové postavy „vypouštějí z úst“. Děti nebyly pouhými posluchači, ale podílely se na náplni celého workshopu. Všichni jsme si vyzkoušeli, jak je důležité používat v komiksech výstižná pojmenování a jak důležité jsou i doprovodné piktogramy.

Klubový čas rychle utekl, na závěr nám všem paní Smolíková věnoval komiksový časopis a záložku. Děkujeme jí za milou návštěvu, která byla pro nás velmi inspirativní.

Mercedes,  Karolína, Tereza, Petr, Daniel, Denis, Michaela, Veronika, Jitka, Lucie a Lída, ČK Teplice

 

Žáci třetí třídy se v úterý 4. prosince zúčastnili besedy se spisovatelkou Klárou Smolíkovou s názvem „Na hradě Bradě“. Paní spisovatelka děti seznámila se svými knížkami a potom si společně vyprávěli o komiksech. Děti se dozvěděly, co je komiks a jak vzniká a zkusily si ho i samy vytvořit.

ZŠ Okříšky

V pondělí 5. 11. 2018 navštívila náš čtenářský klub spisovatelka Klára Smolíková. Připravila si pro nás zajímavý workshop týkající se detektivní tematiky. Děti nebyly pouhými pasivními posluchači, ale aktivně se podílely na programu. Paní spisovatelka vytvořila úžasnou atmosféru, všichni jsme s nadšením spolupracovali, diskutovali a prezentovali své výstupy. Děkujeme paní spisovatelce za milou návštěvu, která byla pro mnohé z nás velmi inspirativní.

Mgr. Adéla Hufová, Mgr. Markéta Vágnerová – manažerky ČK

V listopadu navštívila naší školu spisovatelka a scénáristka komiksových příběhů Klára Smolíková.  Připravila si celkem 6 workshopů pro žáky z prvního stupně. Paní spisovatelka vytvořila příjemnou atmosféru, všichni žáci s nadšením diskutovali, vyptávali se, spolupracovali a plnili připravené úkoly. Setkání se "skutečnou" spisovatelkou byl pro žáky velký zážitek, na který určitě jen tak nezapomenou. 

Mgr. Pavla Vytisková, ZŠ Zákupy

Knihovna Františka Kožíka pozvala do Uherského Brodu známou českou spisovatelku, publicistku a tvůrkyni komiksových příběhů Kláru Smolíkovou. Pro páťáky si připravila povídání o komiksech, druhá beseda byla určena pro žáky 6-8 tříd a vše se na ní točilo kolem Mistra Jana Husa.

Klára Smolíková patnáct let prožila v Táboře, kde mimo jiné pracovala v Husitském muzeu. Vytvořila zde speciální expozici a programy pro děti, které se pak staly podkladem pro úspěšnou dětskou komiksovou knihu Husité. Právě tuto knihu představila brodským dětem. Nejprve je seznámila se zákonitostmi psaní komiksu a poté je za pomoci obrázků, pracovních listů a cílených otázek velmi poutavě provedla obdobím husitství včetně jeho poselství pro dnešní dobu.

 

Že to děti bavilo, nebylo pochyb, ochotně spolupracovaly, přemýšlely nad otázkami a hledaly na ně odpovědi. Jsem přesvědčena, že z této hodiny si díky skvělému podání Kláry Smolíkové odnesli a zapamatovali více poznatků, než z hodiny dějepisu ve škole.

 Markéta Švehlíková 

Kalendář