Programy pro 2. stupeň a střední školy

Jak vypadal Hus? Program ke knize Kláry Smolíkové H. U. S.

Mordechaj: Veselé putování za židovskými rabíny, obchodníky a učenci Knížka Cha cha chá, zasmál se Mordechaj představuje pozoruhodné osudy Židů, kteří se usadili a žili v Čechách a na Moravě. Během programu žáci vypátrají, co měl na starosti obecní rabín, proč nosí židovští muži jarmulky a nechávají si narůst pejzy, jak to chodí v synagoze či jak probíhá židovský pohřeb. Průvodcem jim bude poněkud lehkovážný mladík Mordechaj a čekají je též úkoly z pracovních listů. (pro 2. stupeň ZŠ i SŠ) 

S Komenským  do komiksu a COM.ensky: Únikovka s Amosem Lidé se odjakživa snaží uniknout válkám, nemocím a útlaku. Jak se podařilo prokličkovat neklidným 17. stoletím Janu Amosi Komenskému? Účastníci programu se seznámí s milníky v životě Komenského a pomocí pracovních listů a dalších úkolů si prožijí některá dobrodružství s ním. Ve druhém plánu si účastníci workshopu uvědomí, že prohry nás nemusí srazit na kolena a že zvednout se a jít dál dokáže jen ten, kdo má cíl. (pro 2. stupeň ZŠ i SŠ) 

Začarovaný Hvozd: Vytvoř si vlastní knížku Bolech a Luna z Končiny se odváží vstoupit do tajemného lesa a zažijí zde velké dobrodružství plné kouzel a prapodivných bytostí. Podobná cesta, byť jen představovaná, čeká i účastníky besedy. Díky předpřipravené maketě doplní, dokreslí a dopíší vlastní příběh. Stvoří si vlastní hrdiny, navrhnou tajemné lesní duchy a na mapě pojmenují místa, kde se jejich knížka odehrává. (do 6. třídy ZŠ)

Mluvíme v bublinách  Za pomoci pracovních listů ze stejnojmenné publikace si v hravém workshopu účastníci vyzkouší, kdo je kdo v komiksové redakci či jakými způsoby komiks vzniká. Navrhnou vlastní komiksovou postavu, seznámí se s žánry komiksu i pravidly jeho tvorby. V neposlední řadě nahlédnou do historie komiksových příběhů. (pro 2. stupeň ZŠ i SŠ) 

Spolkla mě knihovna: Kde se vzaly knihovny a jak dříve vypadaly knihy?  Knížka Spolkla mě knihovna má podtitul Od hliněných destiček k tištěné knize a při workshopu čeká účastníky podobná cesta časem jako hrdiny knihy. Navštíví knihovnu ve starověké Alexandrii, v Ninive i v renesanční Florencii, propátrají, jak se dařilo písařům egyptským či středověkým, a potkají se se slavnými knihovníky. Potom se přesunou s knihou Pozor, v knihovně je kocour! do českých knihoven, aby zjistili, v čem jsou výjimečné. Do programu holky a kluky vtáhnou úkoly z pracovních listů. (do 7. třídy ZŠ) 

Tajná dvojka A + B: Detektivní dílna Detektivní dvojice tvořená Arturem a Bárou a doprovázená neobyčejným psem Šerlokem řeší roztodivné případy. Kdo ukradl kosti na výstavě pravěkých ještěrů či kam zmizela paní učitelka během kouzelnického představení? Workshop prověří, zda žáci dokáží číst mezi řádky, dekódovat obrazová sdělení a přečtou stopy k odhalení zločinu. Hravou formou se dozvědí, že k vypátrání pachatelů jsou potřeba i jiné dovednosti než rychlé nohy či přesná muška. Na závěr si zkusí detektivní zápletku sami vymyslet. (do 7. třídy ZŠ) 

Fantastické psaní: Vstupte do literárního doupěte! Jak spisovatelé pracují s počasím a proč mají zostřené smysly? Jak chytře přistoupit k literárnímu dialogu a jak bychom měli pojmenovat hrdinu naší knihy? Pracovní listy pro chytré čtení a tvořivé psaní provedou účastníky workshopu úskalími vlastní tvorby a pomohou nahlédnout text autorskou perspektivou. (od 6. třídy ZŠ po SŠ) 

H. U. S.: Hledání Jana Husa Společné objevovaní, jak se v čase proměňovala interpretace významu Jana Husa. Studentům budou předkládány různé situace, ke kterým budou zaujímat stanoviska, aby si sami pro sebe uvědomili, kdy by volili kompromis, kdy by ustoupili a kdy je nutno čelit světu a hájit vlastní pravdu. Dalším sledovanou linií je práce s citáty Jana Husa, T. G. Masaryka, K. H. Borovského či V. Havla, které jsou v knize použity jako samostatná linie. Beseda tak sleduje nejen cíle dějepisu, ale i průřezových témat osobnostní a sociální výchovy a výchovy mediální.  (od 7. třídy ZŠ po SŠ)

Husův dům: Od husy k Husovi, od Husa k husitům Účastníci se společně vydají po stopách Jana Husa. Kdo to byl a v jaké době žil? Jaká byl student a jaký učitel? Co znamenal pro své vrstevníky a proč ho lidé následovali? (do 6. třídy ZŠ)

Ohlasy

Oblíbená autorka dětských knih Klára Smolíková navštívila naši knihovnu se svým workshopem ke knihám Dubánek a tajný vzkaz a Dubánek ve světě lidí, které ilustroval Petr Václavek. Tvořivé dílny se zúčastnily čtyři třídy rozdělené do dvou skupin. Děti z 1.A, 1.B, přípravné třídy z 2. Základní školy Hořovice a předškoláci z Mateřské školky Podluhy si zahrály na ilustrátory a aktivně se zapojily do programu, který si spisovatelka pro ně připravila. Na závěr dostaly odměny a mohly si také autorčiny knihy zakoupit. Děkujeme všem za příjemné dopoledne v knihovně. 

Martina Stelšovská, Knihovna Ivana Slavíka, Hořovice

Spisovatelka Klára Smolíková je v naší knihovně oblíbenou a pravidelnou lektorkou. Uprostřed adventního období, 12. prosince, si opět získala svým poutavým projevem pozornost chaberských žáků. Dle slov paní učitelky: „…se dětem beseda moc líbila (kluci sice trochu rušili, ale to oni ruší, i když se jim něco hodně moc líbí), všichni se zapojovali, a i já byla z paní spisovatelky nadšená!“ Tentokrát provedla dvě třídy páťáků historií složitého 17. století za pomoci své knihy „S Komenským do komiksu: únikovka s Amosem“. Jak se mu podařilo prokličkovat tímto neklidným obdobím? Děti se seznámily s hlavními milníky v jeho životě a pomocí pracovních listů a dalších úkolů si prožily některá dobrodružství s ním. Uvědomily si, že po každé prohře je důležité se opět zvednout a jít dál. Po skončení workshopu se konala malá autogramiáda a děti si s paní autorkou bezprostředně sdělily své dojmy z právě prožitého zábavného a naučného setkání. 

Knihovna a kulturní centrum Chaberský dvůr

V úterý 29. listopadu se třída IT2 zúčastnila v Městské knihovně Kutná Hora semináře se spisovatelkou Klárou Smolíkovou. Tématem semináře byl komiks. Studenti se dozvěděli základní informace o historii komiksu, druzích komiksu, jak se komiks tvoří, kdo a jak na něm spolupracuje. Většinu času ovšem museli být sami aktivní, protože lektorka měla připravenou řadu pracovních listů, a studenti se tak sami dostávali do rolí komiksových tvůrců. A protože je komiks mezi studenty oblíbený, ochotně spolupracovali, seminář si užili a můžou se těšit na další pokračování, které proběhne v únoru přímo u nás ve škole.

Anita Krulišová, Střední průmyslová škola Kutná Hora

Žáci 6. E zjistili, jak se dá do knihy zakousnout, pochutnat si na ní, na čem si lze naopak při četbě vylámat zuby. Literární workshop v rámci hodiny českého jazyka byl plný tvořivé práce. Vytvářeli jsme ilustrace k příběhu, zamýšleli se nad významem knižní obálky. My, holky i kluci, jsme si lámali hlavy nad první větou příběhu, přeházenými kapitolami nebo tajným vzkazem. Ujasňovali jsme si, jaké typy příběhů máme vlastně rádi. Stali jsme se na chvíli součástí jedné velké super bubliny, komiksu.

ZŠ Slovan, Kroměříž

V pondělí 7. listopadu 2022 k nám zavítala scénáristka, spisovatelka a lektorka paní Klára Smolíková, aby nás provedla světem komiksů. Seznámila nás, co a kdo se za tvorbou komiksů skrývá, kdo má jakou roli ve vytváření komiksového příběhu. Na chvíli jsme si vyzkoušeli, jaké to je být letterem, kreslířem nebo i scénáristou.

Tento program si vyzkoušela 2.S a 7. třída CZŠ 

Dále neotřelým způsobem studentům 1. P paní Smolíková přiblížila život, postoje a mysl Jana Amose Komenského.  

Ze své knihy „S Komenským do komiksu“ jsme ho mohli více pochopit – jako exulanta, pedagoga i jako člověka čerpající z víry.

knihovnice AG

Ve čtvrtek 29. září byla pozvána do naší školy spisovatelka Klára Smolíková. Paní Smolíková je také scénáristkou komiksových příběhů, publicistka a lektorka. V současné době se věnuje psaní knih pro děti a mládež, je spoluautorkou knih pro dospělé. Část svého života žila v Táboře, kde také pracovala v Husitském muzeu. Žáky a žákyně čtvrtých tříd čekal program s názvem Husité: Byl by ze mě husita? Děti se dozvěděly, co je třeba vědět, aby se mohly stát práčetem v husitském vojsku. Poznaly husitské zbraně, město Tábor a získaly informace o Janu Žižkovi. Seznámily se s osudem Jana Husa. Pracovaly s příručkou, do které si vše zapisovaly, řešily úkoly, doplňovaly komiks, kreslily. Děti se mohly aktivně zapojovat do řešení úkolů. Část besedy patřila také seznámení s knihami autorky i malým vhledem do knihovnictví. Děti si zopakovaly a procvičily si s jakými žánry se můžeme při čtení knih setkat (fantasy, sci -fi..). Pro děti byly také zajímavé informace o vzniku knihy, jak spisovatel získává údaje. Beseda byla zajímavá, velmi podnětná. Získané vědomosti žáci využijí v hodinách vlastivědy a českého jazyka. Akci organizoval MAP Novopacko.

Mgr. Pourová, Mgr. Dolenská, ZŠ Husitská, Nová Paka

Kalendář