Programy pro 2. stupeň a střední školy

Jak vypadal Hus? Program ke knize Kláry Smolíkové H. U. S.

Mordechaj: Veselé putování za židovskými rabíny, obchodníky a učenci Knížka Cha cha chá, zasmál se Mordechaj představuje pozoruhodné osudy Židů, kteří se usadili a žili v Čechách a na Moravě. Během programu žáci vypátrají, co měl na starosti obecní rabín, proč nosí židovští muži jarmulky a nechávají si narůst pejzy, jak to chodí v synagoze či jak probíhá židovský pohřeb. Průvodcem jim bude poněkud lehkovážný mladík Mordechaj a čekají je též úkoly z pracovních listů. (pro 2. stupeň ZŠ i SŠ) 

S Komenským  do komiksu: Únikovka s Amosem Lidé se odjakživa snaží uniknout válkám, nemocím a útlaku. Jak se podařilo prokličkovat neklidným 17. stoletím Janu Amosi Komenskému? Účastníci programu se seznámí s milníky v životě Komenského a pomocí pracovních listů a dalších úkolů si prožijí některá dobrodružství s ním. Ve druhém plánu si účastníci workshopu uvědomí, že prohry nás nemusí srazit na kolena a že zvednout se a jít dál dokáže jen ten, kdo má cíl. (do 9. třídy ZŠ) 

Začarovaný Hvozd: Vytvoř si vlastní knížku Bolech a Luna z Končiny se odváží vstoupit do tajemného lesa a zažijí zde velké dobrodružství plné kouzel a prapodivných bytostí. Podobná cesta, byť jen představovaná, čeká i účastníky besedy. Díky předpřipravené maketě doplní, dokreslí a dopíší vlastní příběh. Stvoří si vlastní hrdiny, navrhnou tajemné lesní duchy a na mapě pojmenují místa, kde se jejich knížka odehrává. (do 6. třídy ZŠ)    

Spolkla mě knihovna: Kde se vzaly knihovny a jak dříve vypadaly knihy?  Knížka Spolkla mě knihovna má podtitul Od hliněných destiček k tištěné knize a při workshopu čeká účastníky podobná cesta časem jako hrdiny knihy. Navštíví knihovnu ve starověké Alexandrii, v Ninive i v renesanční Florencii, propátrají, jak se dařilo písařům egyptským či středověkým, a potkají se se slavnými knihovníky. Potom se přesunou s knihou Pozor, v knihovně je kocour! do českých knihoven, aby zjistili, v čem jsou výjimečné. Do programu holky a kluky vtáhnou úkoly z pracovních listů. (do 7. třídy ZŠ) 

Tajná dvojka A + B: Detektivní dílna Detektivní dvojice tvořená Arturem a Bárou a doprovázená neobyčejným psem Šerlokem řeší roztodivné případy. Kdo ukradl kosti na výstavě pravěkých ještěrů či kam zmizela paní učitelka během kouzelnického představení? Workshop prověří, zda žáci dokáží číst mezi řádky, dekódovat obrazová sdělení a přečtou stopy k odhalení zločinu. Hravou formou se dozvědí, že k vypátrání pachatelů jsou potřeba i jiné dovednosti než rychlé nohy či přesná muška. Na závěr si zkusí detektivní zápletku sami vymyslet. (do 7. třídy ZŠ) 

Literární dílna pro začátečníky: Vstupte do literárního doupěte! Jak spisovatelé pracují s počasím a proč mají zostřené smysly? Jak chytře přistoupit k literárnímu dialogu a jak bychom měli pojmenovat hrdinu naší knihy? Pracovní listy pro chytré čtení a tvořivé psaní provedou účastníky workshopu úskalími vlastní tvorby a pomohou nahlédnout text autorskou perspektivou. (od 6. třídy ZŠ po SŠ) 

H. U. S.: Hledání Jana Husa Společné objevovaní, jak se v čase proměňovala interpretace významu Jana Husa. Studentům budou předkládány různé situace, ke kterým budou zaujímat stanoviska, aby si sami pro sebe uvědomili, kdy by volili kompromis, kdy by ustoupili a kdy je nutno čelit světu a hájit vlastní pravdu. Dalším sledovanou linií je práce s citáty Jana Husa, T. G. Masaryka, K. H. Borovského či V. Havla, které jsou v knize použity jako samostatná linie. Beseda tak sleduje nejen cíle dějepisu, ale i průřezových témat osobnostní a sociální výchovy a výchovy mediální.  (od 7. třídy ZŠ po SŠ)

Husův dům: Od husy k Husovi, od Husa k husitům Účastníci se společně vydají po stopách Jana Husa. Kdo to byl a v jaké době žil? Jaká byl student a jaký učitel? Co znamenal pro své vrstevníky a proč ho lidé následovali? (do 6. třídy ZŠ)

Jak vyzrát na komiksy?!  Za pomoci pracovních listů ze stejnojmenné publikace si v hravém workshopu účastníci vyzkouší, kdo je kdo v komiksové redakci či jakými způsoby komiks vzniká. Navrhnou vlastní komiksovou postavu, seznámí se s žánry komiksu i pravidly jeho tvorby. V neposlední řadě nahlédnou do historie komiksových příběhů. (do 9. třídy ZŠ) 

Ohlasy

V pátek 16. dubna navštívila naši školu paní spisovatelka Klára Smolíková. Děti z první a druhé třídy si užily poutavé čtenářské programy. Děti z ostatních tříd využily této návštěvy a nechaly si knihy od paní spisovatelky osobně podepsat.  

ZŠ Knířov, Školní zpravodaj

Přišly mi milé vzkazy po webináři o komiksech pro pedagogy.

Milá paní spisovatelko, děkuji za úžasně vedený webinář. Přeji Vám hodně inspirace při psaní nových knih.

Jste erudovaná lektorka s příjemným hlasem :-)

Ke komiksu jsem dosud přistupoval rezervovaně. Stylem: "Lepší, když čteš komiks, než abys nečetl nic. Lepší by bylo, kdyby sis vzal do ruky opravdickou knížku." Otevřela jste mi oči. Podobně byl pro mě objev zjištění, že dítě, které by chtělo vytvořit komiks, nemá začít kreslením, ale napsáním scénáře.

Jen bych ráda ještě jednou poděkovala za skvělý webinář. Moc mě to bavilo a užila jsem si ho. Těším se, až vyzkouším v praxi.

Děkuji za vyčerpávající a inspirativní webinář!

Děkuji za ochutnávku a vhled do komiksového prostředí. Otevřelo mi oči.

Moc děkuji.

Moc děkuji, muzeum v Táboře navštěvujeme s dětmi opakovaně, o komiksu na Kozím hrádku jsem nevěděla, tam už jsme dlouho nebyli.. Ale prázdniny se blíží... také máme rádi knihu Řemesla :)

Velice děkuji za inspirativní seminář s nápady do reálné výuky :)

Poděkování za přehledné a odborné komplexní pojetí komiksu, otevření obzoru komiksového světa, který obklopuje dnešní děti, a za množství pracovní listů pro práci s žáky.

Mgr. Barbora Charvátová
zástupce ředitele školy
ZŠ a MŠ Nebušice

V pondělí 8. března se stali žáci 3.-5. ročníku spisovateli. Setkali se přes počítač s paní Klárou Smolíkovou, českou spisovatelkou, scénáristkou komiksových příběhů, publicistkou a lektorkou. Nejprve paní spisovatelka seznámila žáky se svými knihami, s jejich hlavními hrdiny a se vznikem komiksových příběhů. Potom již žáci pracovali s připravenými pracovními listy ke knize ZAČAROVANÝ HVOZD.

Vznikly tak příběhy Adi a Daga, Nekose a Rumana, Sofie a Ferdinanda, Gustíka a Falca anebo Majdy a Věrky.  Hrdinové měli svoje zvláštnosti a zachraňovali zakletou vesnici pomocí kouzelných předmětů. Kde je ale hledat? Co jim překáželo na cestě za záchranou? Jak to celé dopadlo?

Během dopoledne vzniklo 23 knih s vlastními hrdiny a příběhem. Bylo to příjemné zpestření online hodin čtení. Děkujeme tímto paní spisovatelce Smolíkové a paní Schovancové ze Slavkova, která setkání v rámci programu MAP II rozvoje vzdělání zprostředkovala.

Napsal: Dagmar Mudrlová

V pátek 26. února 2021 k nám do školy zavítala paní spisovatelka Klára Smolíková a provedla děti z každé třídy tvořivými programy spojenými s jejími knížkami a komiksy. Prvňáčci vynalézali s Alvou a druháci objevovali strašidla na hradě Bradě.

Zkrátka nepřišly ani děti na distanční výuce. Protože už si s technikou celkem rozumíme, potkali jsme se s paní spisovatelkou i online. Třeťáci řešili detektivní případy s dvojkou A+B, čtvrťáci tvořili příběhy ze Začarovaného hvozdu a páťáci putovali za Komenským.

ZŠ Osov

V úterý a ve středu nás navštívila známá spisovatelka, lektorka a scénáristka Klára Smolíková. Žákům první a páté třídy představila komiksy, které děti znají,ale i žhavé novinky. Při workshopu žáci dokreslovali, spojovali, navrhovali, vymýšleli, tvořili a hlavně se bavili a dopoledne si moc užili. Za splněné úkoly si odnesli mnoho příjemných zážitků, vědomostí a dárků. Žáci si mohli zakoupit knihu paní spisovatelky a nechat si ji podepsat.

Děkujeme MAP Lipník nad Bečvou za zprostředkování této besedy a za zakoupení knih pro naši školu.

Základní škola Lipník nad Bečvou, ulice Osecká 315

15.12.2020 proběhla v rámci autorského čtení beseda 4. a 5. ročníku se spisovatelkou Klárou Smolíkovou na téma "Bublifuk - Jak se dělají komiksy?". 

Žáci zábavnou formou nahlédli do problematiky tvorby komiksu, jeho vzniku, kompozic, zastoupení mezi ostatními knihami a filmy, a jeho využití . Měli možnost vyzkoušet si převést své vlastní nápady do krátkého komiksu a dozvěděli se, že nejen v naučných a odborných knihách se dá něco naučit, ale že i speciálně vytvořené komiksy jim mohou předat spoustu zajímavých informací, které by se jen tak lehko nenaučili. 

Prostřednictvím praktické ukázky i pracovních listů si žáci vyzkoušeli, jak se vytváří komiksové bubliny, nakreslili si vlastního superhrdinu, přiřadili mu superschopnost a plnili další svěřené úkoly paní spisovatelky. Nakonec si děti mohly vybrat z autorčiny tvorby knihu, která se jim nejvíc líbila a jako bonus do ní získaly vlastní věnování.

Beseda proběhla pod záštitou MAS Lipník nad Bečvou.

Základní škola Prosenice

Kalendář