Komiks ve výuce

Vyrostla jsem na Čtyřlístku a komiksové scénáře píšu už víc než čtvrt století.
Teprve výuka knihovníků mě přivedla k otázkám, jak komiks souvisí se čtenářstvím. Začali jsme hledat způsoby, jak komiksy představit hravou formou na besedách. Souběžně jsem začala víc zkoumat možnosti, co všechno mohou komiksy naučit, a s větší jistotou se pustila do psaní komiksů pro muzea. A určitě nejsem sama, kdo nad komiksy takto dumá.

Všimli jste si, že komiksy se často objevují v jazykových učebnicích, ale v ostatních předmětech jejich vzdělávací potenciál bývá opomíjen?
Napadlo vás, proč neziskovky tolik využívají komiksy a pořádají komiksové soutěže, třeba k upozornění na důležitá témata jako životní prostředí, duševní zdraví či migrace?

Komiksy mohou dětem pomoci nastartovat soustředěné čtení, i když příběh vyprávějí především obrazem. Místo porovnávání s literaturou je nechme volně dýchat. Rozečtou české děti anglicky, francouzsky nebo japonsky, a cizince česky. Vysvětlí obrazem to, co slovy nelze.

Po začátku války na Ukrajině mi komiksové workshopy pomohly rozesmát vystresované děti, které najednou tolik nelimitovala jazyková bariéra. Minulý týden jsem se po roce vrátila do školy s vysokým zastoupením cizinců. Loni jsme se trochu trápili, žáci nezvládali literární programy. Letos jsme na to s komiksy vyzráli.

Po jedné besedě mě dokonce malá slečna přiběhla z radosti obejmout.

V novém newsletteru Cesty za čtenáři se rozepisuji o komiksech pro dobrou věc, webinářích zdarma a o uprchlíkovi Supermanovi. Zvu vás k jeho přečtení a přihlášení na akce o využití komiksu ve výuce, které opět lektoruji pro Člověk v tísni. Tohle komiksové know-how si totiž nechci nechat pro sebe.

Jako vždy se s vámi podělím o zkušenosti z komiksových workshopů, konkrétní ukázky a pracovní listy, které můžete ihned využít. Osobně pracuji velmi ráda s materiály z mojí publikace Mluvíme v bublinách, která navazuje na tříletý projekt čtenářské gramotnosti.