Anotace programů pro učitele a knihovníky

  • Komiksem ke čtenářství - k využití pro žáky na 1. stupni

Nápady a náměty, jak žáky s komiksem seznámit, jak je podporovat ve vlastní tvorbě a budovat vztah ke komiksovému světu. Na příkladech dobré praxe ukáži, jak se hraje komiksové divadlo, co je komiksová abeceda a které vyjadřovací prvky tvoří základní stavební kameny komiksu. V teoretické části se budu věnovat významu komiksu pro předčtenáře a začínající čtenáře i možnostem, jak pomocí komiksového média podchytit žáky čtenářsky slabé.

  • Komiksem ke čtenářství a vizuální gramotnosti - k využití pro žáky na 2. stupni

Kde se vzal komiks a pro koho je určen? Přijměte pozvání na procházku komiksovou historií, kterou zahájíme u jeskynních maleb a zakončíme u komiksů na billboardech, v muzejních expozicích a v učebnicích. Společně si účastníci zodpoví otázky, jak vnímáme komiks, proč je pro žáky tak atraktivní a k čemu je vlastně ve vztahu ke čtenářství a mediální gramotnosti dobrý. V praktické části představím nápady a náměty, jak s komiksem žáky seznámit, jak je podporovat ve vlastní tvorbě a budovat vztah ke komiksovému světu.

  • Práce s knihou - k využití na 1. i 2. stupni ZŠ (i ve variantě pro MŠ)

Vzbudit v dětech zájem o četbu a přiblížit svět knih mohou nejen příběhy v knihách ukryté, ale též příběhy knih samotných, včetně fascinujícího příběhu historie knihy. Představím strategie, jak děti školního věku seznámit s knihami, naučit je aktivně knihy vyhledávat, prozkoumávat, hovořit o nich, hrát si s nimi a číst je. Účastníci si odnesou praktické tipy, jak se v záplavě knižních titulů orientovat.

Pro práci se staršími žáky se zaměříme se na současný knižní trh, knižní ceny, literární soutěže i čtenářské webové stránky. Knihu porovnáme s ostatními médii. Pozornost bude věnována též komiksům, populárně naučné literatuře, časopisům či audioknihám. Podnikneme výpravu od čtenářských deníků ke knižním blogům. U mladších žáků a dětí v MŠ se budeme mimo jiné věnovat i práci s dětskými časopisy.

  • Skok do informační džungle – k využití pro žáky na 2. stupni

Opravdu se žáci vyznají v informační džungli lépe než dospělí? Nebo jen skočili do nekonečného oceánu nepřehledných sdělení a plavou k lákavým majákům zábavných obsahů? Nová média sice mladou generaci neděsí, ale pochopení principů mediální komunikace vyžaduje poněkud hlubší ponor. Pojďme společně prozkoumat povahu informací, principy jejich mediálního šíření a ovlivňování i lidskou snahu informace zkrotit a vnutit jim řád.
Pomocí pracovních listů, které jsou zpracovány jako šikovné rozehrávky k daným tématům mediální výchovy, podnikneme výpravu do historie, zjistíme, že kriticky číst nemusíme jen slova, a nahlédneme za obzor psaný umělou inteligencí.

  • Fantastické literární dílny - k využití pro 2. stupeň a SŠ

Pojďme se společně rozepsat na žánrech, které mladé čtenáře baví. Ať už je to fantasy plné draků, magických předmětů a vrtošivých bohů nebo sci-fi, ve kterých se létá vesmírnými loděmi či ve vznášedlech, cestuje časem a vyjednává s roboty. Velkou popularitu mají též příběhy strašidelné, takže pisatele čeká sestup do temných zákoutí lidské duše nebo aspoň do sklepa.

  • Jak děti rozepsat - k využití pro 1. stupeň

Jak chytit literární slinu, uspořádat tvůrčí myšlenky, zkrátka se rozepsat? Ráda účastníky provedu tvůrčím procesem. Především se však zaměřím na představení nápadů, jak si se žáky užít psaní za pomoci hravých minilekcí a pracovních listů z publikace Vstupte do literárního doupěte. Zájemci se třeba dozví, jak autoři pracují s počasím, proč mají zostřené smysly, jak chytře přistoupit k literárnímu dialogu nebo jak pojmenovat literárního hrdinu.

  • Proč poslouchat audioknihy? - k využití pro práci v knihovnách i ve školách

Nekrácené audioknihy jsou novodobým fenoménem, který mnohé vrací k dlouhým příběhům a pro jiné oblast literatury otevírá. Co tedy je audiočtení, jak se liší od čtení tichého a jaká je jeho historie? Seznámíme se rozmanitostí záznamových médií, které hlasitou četbu zprostředkovávají, i se současnou situací na audioknižním trhu. Proč sledovat cenu Audiokniha roku a jak probíhá nahrávání audioknihy? Krátce nahlédneme do historie poslechu a zamyslíme se nad výzvami, které mluvené slovo přináší.

  • Jak na čtenářské workshopy - k využití na 1. i 2. stupni 

Knihy pro děti nejen píšu, ale také k nim vymýšlím workshopy, sestavuji pracovní listy a hledám cesty, jak ke čtenářství motivovat předčtenáře, začínající čtenáře, čtenáře váhavé i vyložené knihofoby. Ráda se podělím o své zkušenosti ze stovek realizovaných tvůrčích dílen po celé republice..

Vzdělávací program je zaměřen na rozvoj čtenářské gramotnosti prostřednictvím tvůrčích dílen a zařazením aktivizačních metod. Pozornost bude věnována přípravě hravých a funkčních lekcí, které reflektují různorodé texty a média. Účastníci se naučí motivovat žáky nejen ke čtení, ale též k vlastnímu psaní či tvorbě komiksů. Dokonce si vyzkouší, jak pomocí jednoduché makety dotvořit příběh a vyrobit si vlastní knihu.

  • Hravě do historie písemnictví a knihoven - k využití pro žáky od 3. třídy výš

Historie knihy je jedním z klíčů, kterým můžeme u dětí odemknout zájem o čtení. Kniha Spolkla mě knihovna zve čtenáře na cestu časem do dob, kdy kniha vzbuzovala úžas a kdy knihovníci byli strážci paměti. S čím se potýkali písaři ve starověkém Egyptě a co trápilo knihovníky Alexandrijské knihovny? Jak se otiskuje klínové písmo a jak se zdobí středověký kodex? Navazující publikace Pozor v knihovně je kocour! provede zájemce zajímavostmi z dějin písemnictví na našem území a představí nejvýznamnější české a moravské knihovny. Na semináři si ukážeme, jak s knihami pracovat. Účastníci obdrží pracovní listy a řadu námětů na další doprovodné aktivity.

  • Vandrování za starými řemesly - k využití pro MŠ a 1. stupeň

Přijměte pozvání na exkurzi za řemesly našich předků. Účastníci se seznámí s celou řadou aktivit a získají inspiraci, jak dětem zprostředkovat stará i současná řemesla a technologie. Připraveny jsou příběhy, pracovní listy a další didaktické pomůcky. Společně budeme objevovat tradiční svět, ve kterém lidé rozuměli cestě od kůže k páru bot nebo od zrna ke koláči, dokázali vyrobit sud či asistovat řezníkovi při zabíjačce.

Snadno využitelné nápady z realizovaných workshopů, vzdělávacích projektů i muzejních akcí rámují hry na rozvoj související slovní zásoby, bez které nelze posoudit a docenit význam různých lidských činností. Vlastní tvůrčí a pracovní aktivity dětí zase napomáhají osvojení si praktických dovedností.  

  • Čtením objevujeme historii - k využití na ZŠ i SŠ

Kromě psaní populárně naučné literatury pro děti se souběžně věnuji muzejní edukaci. Naposledy jsem vytvořila koncepci výstavy Komenský v komiksu pro Národní pedagogické muzeum. Mnohé mé publikace (Husité, Řemesla, Jak se staví město, H.U.S. či Husův dům) vznikly na základě muzejních expozic, na kterých jsem spolupracovala. Další knihy (Spolkla mě knihovna nebo Pozor, v knihovně je kocour!) zase žijí druhým výstavním životem.

Na semináři přiblížím, jak přistupuji k popularizaci historie či v čem se doplňuje muzejní lektorský program a čtenářský workshop. Vysvětlím, proč ve svých knihách využívám nejen klasického textu s ilustracemi, ale také formátu komiksu. Přijďte se inspirovat.

  • Tvorba pracovních listů - pro tvořivé učitele, knihovníky, lektory a edukátory

Dobře sestavený pracovní list může přispět k budování čtenářských návyků a rozvíjení čtenářské gramotnosti, ale sledovat může i další cíle. V programu účastníky seznámím s pracovními listy, které tvořím ke svým knihám, i soubory, které jsem zpracovala ke konkrétním vzdělávacím projektům. Účastníkům představím pracovní listy jako efektivní aktivizační metodu, jejíž výhodou je variabilita, snadné přizpůsobení zvoleným záměrům a konkrétnímu publiku.

Není podstatné, zda se do vytváření těchto materiálů pustíme v ruce či na počítači, důležité je, aby tato didaktická pomůcka nebyla samoúčelná a rozmanitými úkoly čtenáře zaujala. Inspiračním zdrojem budou příklady dobré praxe z muzejní pedagogiky, která si bez pracovních listů už nedokáže moderní edukační programy představit. Výstupem praktické části semináře by měly být vlastnoručně zpracované materiály.

  • Cesty k informační gramotnosti - vhodné pro pokročilejší zájemce o tvorbu programů

K čemu nám jsou informačně gramotní žáci a čtenáři? A nač rozvíjet jejich mediální kreativitu? Ve školách se už několik let učí mediální výchova. Pojďme se společně seznámit s jejím vymezením a s možnostmi, které na poli rozvíjení mediální gramotnosti mají knihovny. Tato místa neformálního vzdělávání mohou totiž pomoci svým návštěvníkům nejen v prohlubování čtenářství, ale také upevňování dalších dovedností. Za pomoci pracovních listů si společně vyzkoušíme, jaké mapovat jednotlivé oblasti informační gramotnosti a jak vhodně doplnit školní vzdělávání. Zodpovíme si i otázku, k čemu je nám samotným informační gramotnost. Pojďme společně vybudovat skvělé programy pro různé cílové skupiny!

  • Cesta potravin - k využití pro MŠ a 1. stupeň

Roste na zahradě čokoláda? A kdy dozrává mouka? A proč se zvířata rozhodla žít s lidmi? Seminář propojuje několik projektů věnovaných potravinám, ke kterým jsem zpracovávala metodický materiál, realizovaných neziskovými organizacemi (Ochrana fauny ČR), muzei (Jihočeské zemědělské muzeum, o.p.s.) i vzdělávacími institucemi (Vzdělávací institut Středočeského kraje).

Účastníky čeká nejen množství námětů, nápadů a pracovních listů, ale i příběhy, díky kterým provedeme dnešní děti citlivou problematikou produkce potravin.