Všechny semináře lze přizpůsobit konkrétním potřebám a délce programu. Ráda pomohu s výběrem.
Komiksová gramotnost
Komiksem ke čtenářství – k využití pro žáky na 1. stupni
Nápady a náměty, jak žáky seznámit s komiksem, jak je podporovat ve vlastní tvorbě a budovat vztah ke komiksovému světu. Na příkladech dobré praxe ukážu, jak lze hrát „komiksové divadlo“, co je „komiksová abeceda“ a které vyjadřovací prvky tvoří základní stavební kameny komiksu. V teoretické části se budu věnovat významu komiksu pro předčtenáře a začínající čtenáře i možnostem, jak pomocí komiksového média podchytit čtenářsky slabší žáky.
Komiksem ke čtenářství a vizuální gramotnosti – k využití pro žáky na 2. stupni
Kde se vzal komiks a pro koho je určen? Přijměte pozvání na procházku komiksovou historií, kterou zahájíme u jeskynních maleb a zakončíme u komiksů na billboardech, v muzejních expozicích a v učebnicích. Společně si zodpovíme otázky, jak komiks vnímáme, proč je pro žáky tak atraktivní a k čemu je vlastně dobrý ve vztahu ke čtenářství a mediální gramotnosti. V praktické části představím nápady a náměty, jak žáky s komiksem seznámit, podporovat je ve vlastní tvorbě a budovat vztah ke komiksovému světu.
Lze také uspořádat jeden souhrnný blok komiksových seminářů, zaměřený na potřeby učitelů nebo knihovníků pracujících s 1. i 2. stupněm ZŠ.
Čtenářství a čtenářská gramotnost
Jak na čtenářské workshopy – k využití na 1. i 2. stupni
Knihy pro děti nejen píšu, ale také k nim vymýšlím workshopy, sestavuji pracovní listy a hledám cesty, jak motivovat předčtenáře, začínající čtenáře, váhavé čtenáře i vyložené „knihofoby“. Ráda se podělím o své zkušenosti ze stovek realizovaných tvůrčích dílen po celé republice.
Vzdělávací program je zaměřen na rozvoj čtenářské gramotnosti prostřednictvím tvůrčích dílen a zapojením aktivizačních metod. Pozornost bude věnována přípravě hravých a funkčních lekcí, které reflektují různorodé texty i média. Účastníci se naučí motivovat žáky nejen ke čtení, ale také k vlastnímu psaní či tvorbě komiksů. Dokonce si vyzkouší, jak pomocí jednoduché makety dotvořit příběh a vytvořit vlastní knihu.
Práce s knihou – k využití na 1. i 2. stupni ZŠ (i ve variantě pro MŠ)
Zájem o četbu mohou u dětí vzbudit nejen příběhy zapsané v knihách, ale i příběhy knih samotných, včetně fascinující historie písma, knihtisku a knihovnictví. Představím strategie, jak děti školního věku seznámit s knihami, naučit je aktivně knihy vyhledávat, prozkoumávat, hovořit o nich, hrát si s nimi a číst je. Účastníci získají praktické tipy, jak se v záplavě knižních titulů orientovat.
Pro práci se staršími žáky se zaměříme na současný knižní trh, knižní ceny, literární soutěže i čtenářské webové stránky. Knihu porovnáme s ostatními médii. Pozornost bude věnována také komiksům, populárně naučné literatuře, časopisům či audioknihám. Podnikneme výpravu od čtenářských deníků ke knižním blogům. U mladších žáků a v MŠ se budeme mimo jiné věnovat i práci s dětskými časopisy.
Pro učitele bývá vhodné rozdělit semináře na dva bloky: jeden pro 1. stupeň a druhý pro 2. stupeň ZŠ.
Tvůrčí psaní
Jak děti rozepsat – k využití pro 1. stupeň
Jak chytit literární slinu, uspořádat tvůrčí myšlenky a prostě se rozepsat? Ráda účastníky provedu tvůrčím procesem. Především se však zaměřím na nápady, jak si se žáky užít psaní za pomoci hravých minilekcí a pracovních listů z publikací Jak se vyznat v knihách?, Zakousněte se o knihy nebo Vstupte do literárního doupěte. Dozvíte se třeba, jak autoři pracují s počasím, proč mají zostřené smysly, jak chytře pojmout literární dialog nebo jak pojmenovat literárního hrdinu.
Fantastické literární dílny – k využití pro 2. stupeň a SŠ
Pojďme se společně rozepsat na žánrech, které mladé čtenáře baví. Ať už jde o fantasy plné draků, magických předmětů a vrtošivých bohů, nebo sci-fi, v nichž se létá vesmírnými loděmi, cestuje časem a vyjednává s roboty. Velkou popularitu mají i strašidelné příběhy, takže pisatele čeká sestup do temných zákoutí lidské duše nebo aspoň do sklepa. Opřu se především o publikaci Fantastické psaní, ale i Skočte do informační džungle.
Mediální výchova
Skok do informační džungle – k využití pro žáky na 2. stupni
Vyznají se žáci v informační džungli lépe než dospělí, nebo jen skočili do nekonečného oceánu nepřehledných sdělení a plavou k lákavým majákům zábavných obsahů? Nová média je sice neděsí, ale pochopení principů mediální komunikace vyžaduje poněkud hlubší ponor. Pojďme společně prozkoumat povahu informací, principy jejich šíření i lidskou snahu informace třídit a uspořádávat.
Díky pracovním listům, zpracovaným jako hravé rozehrávky k tematickým okruhům mediální výchovy, nahlédneme i do historie a zjistíme, že kriticky číst nemusíme jen psaný text. Ukážeme si, k čemu lze využít umělou inteligenci (a kde už je na místě obezřetnost).
Cesty k informační gramotnosti – vhodné pro knihovníky a neformální vzdělávání
K čemu jsou nám informačně gramotní čtenáři? A proč rozvíjet jejich mediální kreativitu? Ve školách se už několik let vyučuje mediální výchova. Pojďme si vymezit její obsah a prozkoumat možnosti, které při rozvíjení informační a mediální gramotnosti nabízejí knihovny. Tato místa neformálního vzdělávání mohou totiž svým návštěvníkům pomoci nejen prohlubovat čtenářství, ale také upevňovat další dovednosti.
S pomocí pracovních listů si společně ukážeme, jak mapovat jednotlivé oblasti informační gramotnosti a jak vhodně doplnit školní vzdělávání. Zodpovíme si i otázku, k čemu je nám samotným informační gramotnost. Vytvořme společně skvělé programy pro různé cílové skupiny!
Poslechem ke čtenářství
Proč poslouchat audioknihy? – k využití pro práci v knihovnách i ve školách
Nekrácené audioknihy jsou novodobým fenoménem, který jedny vrací k dlouhým příběhům a druhým otevírá cestu k literatuře. Co je to vlastně audiočtení, jak se liší od tichého čtení a jaká je jeho historie? Projdeme si různá záznamová média, jež zprostředkovávají hlasitou četbu, i současnou nabídku na audioknižním trhu. Povíme si, proč sledovat cenu Audiokniha roku a jak probíhá nahrávání audioknih. Krátce zabrousíme do historie poslechu a zamyslíme se nad výzvami, které mluvené slovo přináší.
Historie knihy a knihy o historii
Hravě do historie písemnictví a knihoven – k využití pro žáky od 3. třídy výš
Historie knihy je jedním z klíčů, kterým můžeme u dětí odemknout zájem o čtení. Publikace Spolkla mě knihovna zve čtenáře na cestu časem do dob, kdy kniha vzbuzovala úžas a knihovníci byli strážci paměti. S čím se potýkali písaři ve starověkém Egyptě a co trápilo knihovníky Alexandrijské knihovny? Jak se otiskuje klínové písmo a jak se zdobí středověký kodex? Navazující publikace Pozor, v knihovně je kocour! provází čtenáře dějinami písemnictví v českých zemích a představuje nejvýznamnější české a moravské knihovny.
Na semináři si ukážeme, jak s knihami pracovat. Účastníci obdrží pracovní listy a řadu námětů na další doprovodné aktivity.
Čtením objevujeme historii – k využití na ZŠ i SŠ
Kromě psaní populárně naučné literatury pro děti se věnuji také muzejní edukaci. Naposledy jsem připravila koncepci výstavy Komenský v komiksu pro Národní pedagogické muzeum. Mnohé mé publikace (Husité, Řemesla, Jak se staví město, H.U.S. či Husův dům) vznikly na základě muzejních expozic, na nichž jsem se podílela. Jiné knihy (Spolkla mě knihovna či Pozor, v knihovně je kocour!) zase žijí druhým výstavním životem.
Na semináři přiblížím, jak přistupuji k popularizaci historie a v čem se doplňují muzejní lektorský program a čtenářský workshop. Vysvětlím, proč ve svých knihách využívám nejen klasický text s ilustracemi, ale také komiksový formát. Přijďte se inspirovat.
Polytechnická výchova a čtenářství
Vandrování za starými řemesly – k využití pro MŠ a 1. stupeň
Přijměte pozvání na exkurzi za řemesly našich předků. Účastníci se seznámí s množstvím aktivit a získají inspiraci, jak dětem přiblížit stará i současná řemesla a technologie. Připraveny jsou příběhy, pracovní listy a další didaktické pomůcky. Společně budeme objevovat tradiční svět, ve kterém lidé rozuměli cestě od kůže k páru bot či od zrna ke koláči, dokázali vyrobit sud nebo asistovat řezníkovi při zabijačce.
Nápady z realizovaných workshopů, vzdělávacích projektů i muzejních akcí rámují hry na rozvoj slovní zásoby, bez níž nelze význam lidských činností plně docenit. Vlastní tvůrčí a pracovní aktivity dětí zase napomáhají osvojení praktických dovedností.
Cesta potravin – k využití pro MŠ a 1. stupeň
Roste na zahradě čokoláda? Kdy dozrává mouka? A proč se zvířata rozhodla žít s lidmi? Tento seminář propojuje několik projektů věnovaných potravinám, pro něž jsem zpracovávala metodické materiály – šlo o spolupráci s neziskovými organizacemi (např. Ochrana fauny ČR), muzei (Jihočeské zemědělské muzeum, o.p.s.) i vzdělávacími institucemi (Vzdělávací institut Středočeského kraje).
Čeká vás množství námětů, nápadů a pracovních listů, ale i příběhy, které mají dětem pomoci pochopit produkci potravin a citlivě ji vnímat.
Jak využít pracovní listy a jak je sestavit
Tvorba pracovních listů – pro tvořivé učitele, knihovníky, lektory a edukátory
Dobře sestavený pracovní list může podpořit čtenářské návyky a rozvíjet čtenářskou gramotnost, ale může sledovat i další cíle. V programu účastníky seznámím s pracovními listy, které připravuji ke svým knihám, a se soubory zpracovanými pro konkrétní vzdělávací projekty. Ukážeme si, že pracovní listy mohou být efektivní aktivizační metodou, která je variabilní a lze ji snadno přizpůsobit publiku i cílům.
Není důležité, zda materiály vznikají ručně, nebo na počítači. Podstatné je, aby šlo o didaktickou pomůcku, která není samoúčelná a děti či studenty zaujme rozmanitými úkoly. Inspirovat se budeme i příklady z muzejní pedagogiky, jež bez pracovních listů moderní programy téměř nedokáže představit. V praktické části semináře si každý vyzkouší vytvořit vlastní materiál.