Pro muzejního pedagoga není nic nemožné. I tříleté dítě může v muzeu vyučovat. „Pochopitelně dítě, které leze a ožužlává gotickou madonu, vyučovat nemohu, ale jinak můžu v muzeu učit všechny věkové kategorie.“ Muzejní pedagožka, je učitelka, které chybí studenti. Má budovu, má muzeum a žáky si jen vypůjčí. „Přijdou ke mně, do mého prostředí. Učitelé nemají problém nám studenty půjčovat,“ říká v Dobrém dopoledni lektorka, spisovatelka Klára Smolíková.
Klára Smolíková nejen že učí, ale píše. A většinou to, co napíše, o tom děti učí. „Teď mi v práci hodně pomáhá střapatý kluk Alva. To je kluk, který vynalézá. Vystačí si sám, ale přeci jenom potřebuje publikum. Seznámí se s Denisou a Filipem. Zažívají spolu spoustu dobrodružství s vynálezy.“
Obnovovač by ocenil nejeden archeolog
Vynálezce Alva umí cokoliv, ponorku, která se potopí na dno rybníka, kde je zatopená vesnice, umí stroj pro cestování v čase. „A protože jsem muzejník, Alva umí vyrobit obnovovač. Obnovovač obnovuje původní podobu věcí, takový archeolog vám potvrdí, že by se mu moc hodil. A s obnovovačem na muzejních hodinách zažijeme s dětmi spoustu legrace.“
Vynálezce Alva byl nejdříve večerníček, potom komiks a nakonec vznikla kniha. „Alvu vytvořil celý tým. Na začátku je nápad ilustrátora Honzy Smolíka na knihu ale nejdřív Alva vycházel v Mateřídoušce, který kreslil Luděk Bárta. Každý z nás přišel s nápadem. A tak vznikla kniha,“ vypráví autorka dětských knížek Klára Smolíková.
Jak vám to máme odevzdat? Jak myslíte
Jak vzniká večerníček? „První moje otázka na dramaturga Miloše Zvěřiny: jak vám to máme odevzdat? Jak myslíte. Přemýšleli jsme a pak jsme si pomohli tím, že jsme scénář na večerníčka odevzdali jako komiks. V jednom sloupci je to, co se děje, které postavy momentálně vystupují, co dělají a v druhém sloupci je to, jak kdo mluví. Miloš nám po odevzdání řekl: to je přesně ono.“
První rada při psaní scénáře k večerníčku je: nebojte se napsat víc situací. „Scénář si sám řekne, kde by to chtělo víc pohybu. Některé zápletky se do večerníčka o Alvovi neprobojovaly, ale zase jsou v knize. U večerníčků jsou požadavky na věk dětí a na složitost. Vynálezce Alva je náročnější příběh. Máte tam třeba archeology, což malé děti neznají. My jsme to ale brali tak, že Mach a Šebestová měli taky věci, kterým jsme nerozuměli. A příběhy nás bavily.“
Při psaní komiksů si scénárista odpočine
Komiks se podle Kláry Smolíkové píše snadno. „Větší práci má ilustrátor. Nejdřív odevzdáte námět. Je to na stránku. Jaké tam budou postavy, jaká bude zápletka. Pak se to rozepisuje do bublin. To musíte spolupracovat s výtvarníkem. Společně musíte udělat story-board, to je rozmístění bublin a obrázku.“
Citoslovce má na psaní komiksů Klára Smolíková nejraději. Hvízd, vžum a vrrr a bang. Existuje prý abeceda komiksových citoslovcí. „Buď se přejímají anglické výrazy, ale to dětí neumí přečíst. Ony čtou splash se sh na konci. Takže musíte vymýšlet české. A taky musí být za každým aspoň pět nebo sedm vykřičníků. Je to vizuální záležitost, musí to taky hezky vypadat, “popisuje práci scénáristy dětských komiksů Klára Smolíková.
Jako autorka dětských knížek měla sen. Přispívat do legendárního Čtyřlístku. Do redakce nosila různé návrhy, ale vždycky jí šéfredaktor řekl, že to není špatné, ale není to ono. „Na dovolené v Itálii jsme byli kdysi dávno i s dětmi a tam jsme objevili bláznivou holčičku, která cestuje sci-fi světem. Tak jsme vymysleli holčičku Viktorku, která cestuje vesmírem. Její posádka je inspirovaná Vesmírnými válkami,“ prozrazuje zdroje nápadů na své knihy Klára Smolíková.