Programy pro 2. stupeň a střední školy

Jak vypadal Hus? Program ke knize Kláry Smolíkové H. U. S.

Mordechaj: Veselé putování za židovskými rabíny, obchodníky a učenci Knížka Cha cha chá, zasmál se Mordechaj představuje pozoruhodné osudy Židů, kteří se usadili a žili v Čechách a na Moravě. Během programu žáci vypátrají, co měl na starosti obecní rabín, proč nosí židovští muži jarmulky a nechávají si narůst pejzy, jak to chodí v synagoze či jak probíhá židovský pohřeb. Průvodcem jim bude poněkud lehkovážný mladík Mordechaj a čekají je též úkoly z pracovních listů. (pro 2. stupeň ZŠ i SŠ) 

S Komenským  do komiksu a COM.ensky: Únikovka s Amosem Lidé se odjakživa snaží uniknout válkám, nemocím a útlaku. Jak se podařilo prokličkovat neklidným 17. stoletím Janu Amosi Komenskému? Účastníci programu se seznámí s milníky v životě Komenského a pomocí pracovních listů a dalších úkolů si prožijí některá dobrodružství s ním. Ve druhém plánu si účastníci workshopu uvědomí, že prohry nás nemusí srazit na kolena a že zvednout se a jít dál dokáže jen ten, kdo má cíl. (pro 2. stupeň ZŠ i SŠ) 

Začarovaný Hvozd: Vytvoř si vlastní knížku Bolech a Luna z Končiny se odváží vstoupit do tajemného lesa a zažijí zde velké dobrodružství plné kouzel a prapodivných bytostí. Podobná cesta, byť jen představovaná, čeká i účastníky besedy. Díky předpřipravené maketě doplní, dokreslí a dopíší vlastní příběh. Stvoří si vlastní hrdiny, navrhnou tajemné lesní duchy a na mapě pojmenují místa, kde se jejich knížka odehrává. (do 6. třídy ZŠ)

Mluvíme v bublinách  Za pomoci pracovních listů ze stejnojmenné publikace si v hravém workshopu účastníci vyzkouší, kdo je kdo v komiksové redakci či jakými způsoby komiks vzniká. Navrhnou vlastní komiksovou postavu, seznámí se s žánry komiksu i pravidly jeho tvorby. V neposlední řadě nahlédnou do historie komiksových příběhů. (pro 2. stupeň ZŠ i SŠ) 

Spolkla mě knihovna: Kde se vzaly knihovny a jak dříve vypadaly knihy?  Knížka Spolkla mě knihovna má podtitul Od hliněných destiček k tištěné knize a při workshopu čeká účastníky podobná cesta časem jako hrdiny knihy. Navštíví knihovnu ve starověké Alexandrii, v Ninive i v renesanční Florencii, propátrají, jak se dařilo písařům egyptským či středověkým, a potkají se se slavnými knihovníky. Potom se přesunou s knihou Pozor, v knihovně je kocour! do českých knihoven, aby zjistili, v čem jsou výjimečné. Do programu holky a kluky vtáhnou úkoly z pracovních listů. (do 7. třídy ZŠ) 

Tajná dvojka A + B: Detektivní dílna Detektivní dvojice tvořená Arturem a Bárou a doprovázená neobyčejným psem Šerlokem řeší roztodivné případy. Kdo ukradl kosti na výstavě pravěkých ještěrů či kam zmizela paní učitelka během kouzelnického představení? Workshop prověří, zda žáci dokáží číst mezi řádky, dekódovat obrazová sdělení a přečtou stopy k odhalení zločinu. Hravou formou se dozvědí, že k vypátrání pachatelů jsou potřeba i jiné dovednosti než rychlé nohy či přesná muška. Na závěr si zkusí detektivní zápletku sami vymyslet. (do 7. třídy ZŠ) 

Fantastické psaní: Vstupte do literárního doupěte! Jak spisovatelé pracují s počasím a proč mají zostřené smysly? Jak chytře přistoupit k literárnímu dialogu a jak bychom měli pojmenovat hrdinu naší knihy? Pracovní listy pro chytré čtení a tvořivé psaní provedou účastníky workshopu úskalími vlastní tvorby a pomohou nahlédnout text autorskou perspektivou. (od 6. třídy ZŠ po SŠ) 

H. U. S.: Hledání Jana Husa Společné objevovaní, jak se v čase proměňovala interpretace významu Jana Husa. Studentům budou předkládány různé situace, ke kterým budou zaujímat stanoviska, aby si sami pro sebe uvědomili, kdy by volili kompromis, kdy by ustoupili a kdy je nutno čelit světu a hájit vlastní pravdu. Dalším sledovanou linií je práce s citáty Jana Husa, T. G. Masaryka, K. H. Borovského či V. Havla, které jsou v knize použity jako samostatná linie. Beseda tak sleduje nejen cíle dějepisu, ale i průřezových témat osobnostní a sociální výchovy a výchovy mediální.  (od 7. třídy ZŠ po SŠ)

Husův dům: Od husy k Husovi, od Husa k husitům Účastníci se společně vydají po stopách Jana Husa. Kdo to byl a v jaké době žil? Jaká byl student a jaký učitel? Co znamenal pro své vrstevníky a proč ho lidé následovali? (do 6. třídy ZŠ)

Ohlasy

Děkujeme úžasné české spisovatelce, scénaristce a lektorce Kláře Smolíkové za dnešní zábavné i naučné workshopy. Předškoláci se seznámili s Medvídkem Lupem a jeho kamarády, naučili se plno nových slov a jak mluvit bublinami. Školáci se vydali na cestu s Janem Amosem Komenským z Moravy až do Amsterdamu. Po cestě se z nich stali zkušení ilustrátoři, kteří nyní nejen vědí něco o učiteli národa, ale také rozumí tomu, jak se tvoří komiksy.
Klára Smolíková poté ke své výstavě Komenský v komiksu, která je k shlédnutí na Velehradě, přidala i tvorbu našich mladých ilustrátorů, a to je panečku pocta!
Jana Nahodilová, Londýn

V pátek 3. března navštívila prvňáčky paní spisovatelka Klára Smolíková. Přivezla s sebou nejen spoustu knih, ale také dobrou náladu a veselé příběhy medvídka Lupa a jeho kamarádů. No řekněte sami, už se vám někdy zdál sen o balonu, zajíci a borůvkách? A k tomu jste ještě druhý den zahlédli padat balon se zajícem, který se jmenoval Borůvka? Nebo jste zkusili sjíždět v zimě kopec na žehlícím prkně?

S medvídkem Lupem a jeho kamarády jsme sledovali, jak se během roku postupně proměňuje les. Dozvěděli jsme se, proč nejsou všechny komiksové bubliny stejné a že i v komiksech mohou postavy mluvit, přemýšlet a křičet.

Díky rozmanitým úkolům v pracovních listech si děti procvičily svůj postřeh a logické myšlení. Nakonec zkusily také vymyslet svůj vlastní příběh. Nechaly Jezevce ve své dílně vyrobil truhlu, židli, stůl, dřevěný srub …., zajíc Bonifác zase myslel na mrkev, čokoládu a to, že než letět balonem, měl raději jet autem.

Nejvíc ale rozhodně všechny bavilo předvádění toho, co je v bublinách napsáno. Jak se tváří ten, kdo má nápad? Ten, kdo se bojí? Ten, kdo se rozhodl letět do vesmíru?

A tak jsme si s tím komiksovým rokem opravdu pěkně pohráli.

Šárka Brabencová, ZŠ Běchovice

Dnešní úžasný workshop s paní spisovatelkou Klárou Smolíkovou. Děti si vyzkoušely psaní knih a tvorbu příběhu na vlastní kůži.
Moc děkujeme za krásný zážitek!
ZŠ Komořany

V den pololetních prázdnin se v Knihovně Ivana Slavíka konalo slavnostní předávání cen Lovců perel s doprovodným programem se spisovatelkou Klárou Smolíkovou. Soutěže se tento ročník zúčastnilo 31 čtenářů. 1. místo za nejvyšší počet nasbíraných perlorodek získala Maruška Míková. Po vyhlášení vítězů soutěže následoval netradiční doprovodný program v podobě workshopu se spisovatelkou Klárou Smolíkovou. Workshopu se zúčastnili všichni odměnění Lovců perel a další děti, které si účast na akci rezervovaly. Pod vedením spisovatelky si děti mohly vytvořit svou vlastní knihu Začarovaný hvozd dle vlastní fantazie.

Martina Stelšovská, Knihovna Ivana Slavíka, Hořovice

Ve středu 1. února 2023 se děti ze všechovické ZŠ zúčastniliy vzdělávacího programu , který pro ně připravila spisovatelka Klára Smolíková. Pro žáky druhé a třetí třídy byl přichystán workshop "Začarovný hvozd", během něhož si děti vytvořily vlastní knížku se svými hrdiny. Šesťáci si ve workshopové "Detektivní dílně" prověřili důvtip, postřeh a dekódovali obrazová sdělení. Na závěr si sami vymysleli detektivní zápletku ve svém vlastním příběhu. Během programu paní Smolíková představila také knížky, komiksy i časopisy, které pro děti a mládež napsala. Mnoho z nich naleznete v naší knihovně.

Marcela Mikušová, Knihovna Všechovice

Oblíbená autorka dětských knih Klára Smolíková navštívila naši knihovnu se svým workshopem ke knihám Dubánek a tajný vzkaz a Dubánek ve světě lidí, které ilustroval Petr Václavek. Tvořivé dílny se zúčastnily čtyři třídy rozdělené do dvou skupin. Děti z 1.A, 1.B, přípravné třídy z 2. Základní školy Hořovice a předškoláci z Mateřské školky Podluhy si zahrály na ilustrátory a aktivně se zapojily do programu, který si spisovatelka pro ně připravila. Na závěr dostaly odměny a mohly si také autorčiny knihy zakoupit. Děkujeme všem za příjemné dopoledne v knihovně. 

Martina Stelšovská, Knihovna Ivana Slavíka, Hořovice

Kalendář